Psihosofiskā – Emocija E četros kanālos02.01.2019

1. kanāla Emocijas cilvēki  liela mēroga projektos veiksmīgi savieno  posmus.

A. Afanasjevs 1. Emocijas cilvēkus nodēvējis par “Romantiķiem”.

Jau pirmajā saskarsmes brīdī cilvēks dod lielu emociju lādiņu. Runā skaļi un daudz, neapzināti nokļūst sarunu centrā. Nešķiro sarunu tēmas, tieksme visu pārspīlēt. Ja kliedz, tad pilnā balsī. Ja smejas, tad arī pilnā balsī. Arī raud balsī, var nogrimt asaru plūdos. Sabiedrībā visbiežāk ir nesaskaņu un skandālu izraisītāji, vai sabiedrības iekustinātāji.

Pirmās Emocija cilvēki savu piepildījumu rod radošajā jomā, jo bez pastāvīgas emociju novadīšanas dzīvot nespēj. Viņiem piemīt daudz talantu. Veiksmīgi darbojas pakalpojumu, reklāmas jomā, tas tiek darīts emocionālā pacēlumā, kas pircēju neatstāj vienaldzīgu. Ja uzņēmums ražo preci patērētājam, bet prece iesēžas noliktavās, ir, vērts savā komandā iesaistīt darbinieku ar pirmo Emociju. Reklamēt preci var dažādi – sausi, tehniski to aprakstot, bet var emocionāli stāstīt, cik efektīvs ir šis produkts, ko tas mainīs cilvēka dzīvē, cik priecīga būs visa ģimene, jo to varēs lietot gan pieaugušie, gan bērni.

Jā cilvēks pēc socionikas ir loģiskais tips, bet viņam ir pirmā Emocija pēc psihosofijas, bieži, nosakot tipu, rodas kļūdas. Socionikas loģiskie tipi ar 1. E bieži izvēlas humanitārās jomas, jeb tādas, kurās ir tieša komunikācija ar cilvēkiem. Tie ir labi aktieri. Piemēram, Maksims Galkins – Džeks – Buharins, Jevgēnija Petrosjans, arī latviešu aktieri Rihards Lepers – Džeks – Ruso, Juris Žagars u.c.

Rezumē par pirmo Emociju:

  • nevaldāms kā viesulis;
  • talants piesaistīt apkārtējo uzmanību;
  • garastāvokļa cilvēks;
  • nav ieinteresēts mainīt citu garastāvokli;
  • pārspīlēta emocionāla reakcija uz notikumiem;
  • nepieciešami emocionālie atbalstītāji;
  • neatstāj vienaldzīgus apkārtējos;
  • piemīt māņticība.

2. kanāla Emocija arī ir spēcīga, un izturīga. 

A. Afanasjevs, cilvēkus, kuriem Emocija atrodas 2. kanālā, nodēvējis par “Aktieriem”.

Tās iespaidā, cilvēka uzvedība ir ieturēta un nav tik uzkrītoša. Šos cilvēkus var saukt par īsteniem “Aktieriem”, kuri vajadzīgā momentā neuzkrītoši spēj panākt emocionālo efektu. Tas redzams ievietotajā bildē. Ja 2.E cilvēks patiesi ir aktieris, tad vienu un to pašu lomu viņš var kvalitatīvi nospēlēt tik reizes, cik vajadzīgs (ko nevar 1. E). Viņam nav vajadzīgs noskaņojums. Cilvēks ar 2. Emociju spējīgs vajadzīgā brīdī raudāt, smieties, vai apmuļķot skatītāju, un šķitīs, ka tas ir dabiski. Šie tipi ir biežākie saviesīgu un sabiedrisku pasākumu apmeklētāji.

Publiskiem cilvēkiem tā ir neatsverama savā darbā. Tāds cilvēks viegli spēj uztvert jebkuru situāciju un atbilstoši reaģēt. Skolotājam, ārstam, uzņēmuma vadītājam, pat ātrās reaģēšanas vienības darbiniekam, vai lielas kompānijas menedžerim ir nepieciešama emocionālā izturība. Nav iespējams iedomāties skolotāju, kuram klasē ir daudz trokšņojošu skolēnu, bet viņam jāsaglabā miers. To viegli pacieš pedagogs ar 2. Emociju. Arī ārstam katru dienu jāpieņem dažādi cilvēki, katram nepieciešama atšķirīga pieeja, katram jāspēj just līdz.

Rezumē par otro Emociju:

  • izcils aktieris gan sabiedrībai, gan mākslas cienītāju publikai;                                                                            
  • sabiedrības dvēsele;         
  • talants iejusties tēlā;
  • talants slāpēt jūtas, kad nepieciešams;
  • spēja emocionāli aizstāvēt sevi un citus;
  • vārda mākslinieks;
  • nepieciešami emocionālie pacēlumi un kritumi;
  • nepieciešama jūtu, attiecību daudzveidība;
  • nespēj dzīvot ierobežotā telpā, laikā;

3. kanāla Emocija ir vāja un nelīdzsvarota.  

A. Afanasjevs 3. kanāla Emocijas cilvēkus nosaucis par “Сухарь”, mēs pārdēvējām par “Aisbergu”, tas nozīmē, ka vienu brīdi ir sevī ieslēgusies un jau nākamajā var uzliesmot.

Trešās Emocijas cilvēks pats sevi vērtē kā emocionālu, bet viņš baidās tās izpaust uz āru. Nedraudzīgā vidē instinktīvi tās slēpj. Viņu reti var sastapt skaļos pasākumos, visbiežāk izvēlas būt tur, kur valda klusa un mierīga atmosfēra. Nepanes skaļus trokšņus un skandālus, tādēļ publiskās vietās var aizrādīt pat par niecīgāko troksni. Ļoti grūti pieņem emocionālas dabas lēmumus.

Šiem cilvēkiem ieteicams strādāt par ģimenes ārstiem, psihologiem. Viņi spēj izjust klientu, tā iekšējo pasauli, pārdzīvot un palikt paši. Uzņēmējiem der zināt, ka 3. Emocijas cilvēkiem darbā nepieciešama mierīga un klusa vide, tad viņi sasniegs augstus darba rezultātus.

Rezumē par trešo emociju:

  • viegli pamana citu cilvēku garastāvokli, bet neprot atbilstoši reaģēt;
  • nespēj sajust to, ko otrs gaida emocionālā plānā;
  • vēlme apkārtējos emocionāli kontrolēt;
  • bezspēcīgs pret emocionāliem uzbrukumiem (arī raudāšanu, kliegšanu u.c.);
  • neprot flirtēt un atzīties mīlestībā;
  • ideāls lietišķajās, bet sauss privātajās attiecībās;
  • mīl jokot, laba humora izjūta.

4. kanāla Emocija ir vistaisnīgākā un objektīvākā citu cilvēku vērtētāja.

Afanasjevs 4. kanāla Emociju nosaucis par “Зевака”, taču mēs palabojām parViedais”, kas nozīmē dzīves gudrais, kurš sevī apvieno gūtās zināšanas ar dzīves pieredzi.

Stresa situācijās spējīga norobežoties no tā, kas uz viņu neattiecas. Ir emocionāli atturīga, kā iespaidā veidojas pārāk nopietna izskata cilvēks. Ja ceturtās Emocijas cilvēks jaunībā neizjūt emociju badu, tad ar gadiem tas izpaužas arvien spēcīgāk (īpaši pēc 50). Tas izskaidrojams ar endokrīnās sistēmas izmaiņām. Emocionālais atturīgums ļauj objektīvi izšķirt patiesību no pārspīlējuma. Nav sabiedrības emocionālais uzlādētājs. Daudzus jautājumus spēj risināt bezkaislīgi. 4. Emocijai nepastāv savi šabloni par to, kā būtu jāuzvedas, tādēļ viņa dažkārt nekautrējas parādīt savas emocijas. Nespēj ilgstoši izturēt emocionālo spiedienu, tādos gadījumos distancējas. Nespēj būt emocionāli atkarīga, kaut arī emocijas pašai pietrūkst un ir to badā.

Rezumē par ceturto Emociju:

  • izturīga stresa un nenoteiktības brīžos;
  • piemīt emocionālais skopums;
  • smaidīt pēc pasūtījuma nespēj;
  • piemīt ļoti individuāla jautrības izpratne;
  • pēc 50 gadiem emocijas grūti pamanāmas;
  • emocionāli atbalstīt spēj, ja ir ieinteresēta;
  • ir mākslas patērētāja nekā tās radītāja vai devēja;
  • savdabīga, diezgan konservatīva mākslas izpratne.

No pieredzes: Tradicionālie priekšstati par ekstraversiju vistuvāk atbilst psihosofiskajiem tipiem ar Emociju 1.kanālā. Ekstravertie sociotipi ar Emociju 3. vai 4. kanālā ir mazaktīvi, rāmi, dažkārt pēc ārējām pazīmēm nav iedalāmi pie ekstravertajiem. Savukārt intravertie, kuriem Emocija ir 1. un 2. kanālā, pēc ārējām pazīmēm var šķist piederīgi ekstravertiem.

Loģiskais sociotips, kuram psihosofiskā Emocija atrodas 1. kanālā, ar grūtībām piekrīt, ka viņš ir loģiskais tips. Pateicoties psihosofijai, viņu izdodas pārliecināt par piederību loģiskajam sociotipam. Socioniskais loģiskais tips ar 1. Emociju pēc psihosofijas uzvedas daudz vulgārāk, nekā loģiskajam pēc socionikas būtu jāuzvedas. Ja ētiskajam sociotipam psihosofikā Emocija ir 4. kanālā, viņš pēc savas uzvedības vairāk līdzinās loģiskajam tipam.

Vairāk par socioniku un savstarpējām attiecībām uzzināsi, lasot V.L. Miķelsones grāmatu: Atrodi sevi! Tajā ietverta arī psihosofija.
Savukārt par psihosofijas tipiem un attiecībām starp tiem vari izlasīt V.L. Miķelsones grāmatā: Izdzīvot mūžu saskanīgi!