Ceturtās psihosofiskās kvadras loma – uzdevumi24.05.2020

Ceturtās kvadras apraksts no civilizācijas attīstības pirmsākumiem.

Psihosofiskais tips

Kods

Sociālā loma

Uzdevums kvadrā

Tolstojs
sociālo problēmu risinātājs

WEPL

Kultorgs, jaunumi
ieviesējs mākslā

Pārvaldnieks,
kvadras līderis

Bertjē
jaunu nokrāsu radītājs

LPEW

Diagnosts,
tehniskais progres

Novērotājs,
problēmu risinātājs

Tvardovskis
lietderīguma izvērtētājs

WPEL

Distributors,
resursu pārdalītājs

Mobilizētājs, jaunu
tirgu apguvējs, līderis

Augustīns
jaunu izgudrojumu radītājs

LEPW

Kurjers, sūtījumu,
informācijas nogādātājs

Informators,
jaunu zināšanu krājējs

Ceturtās kvadras uzdevums – kultūras dzīves attīstīšana.

 Lai sabiedrībā attīstītos kultūra, nepieciešama Emocijas ietekme – pāreja no rezultāta uz procesu. Uz procesu orientētās Emocijas (E) ietekmē māksla kļūst dabiskāka, niansētāka, atbrīvojas no pārsātinājumiem un pirmatnības. Savukārt Loģika (L) atkal kļūst orientēta uz rezultātu, tādējādi uzsākta stingrāka mākslas novērtēšana un pat tās kritizēšana.
Ceturtās kvadras līdera Tolstoja vadībā tiek formulēti jauni mākslas standarti. Turpinās izgudrojumi Augustīna vadībā un tehnoloģiskais progress – Bertjē vadībā. Ir radušies produkcijas uzkrājumi, tādēļ tiek apgūti jauni tirgi Tvardovska vadībā, kuros iespējams pārdot lieki saražoto produkciju un nopelnīt.

Progress veicina nākamo attīstības fāzi – patērētāju sabiedrības izveidošanos, kuru jāveic nākamai – piektajai  kvadrai.

Ceturtā kvadra mūsdienās

Kvadru maiņa: ceturtajā kvadrā uz rezultātu vērstās pozīcijās ieslēdzas Loģika (L), bet Emocija (E) pirmo reizi līdzšinējā kvadru ciklā kļūst uz procesu vērsta.
Šajā etapā dzīve jau daudzējādā ziņā ir stabilizējusies, sakārtojusies, organizācijas procesi rit apmierinoši. Radušies produkcijas uzkrājumi, tādēļ Tvardovska griba (W) ir vērsta noieta tirgus meklējumos. Cilvēkiem radusies patiesa interese par darbu, uzradušies jauni mērķi, un radusies iespēja atlicināt tam brīvo laiku. Sabiedriskā iekārta kļuvusi pietiekoši stabila, ieviesusies hierarhiskā pārvaldīšana. Šajā iekārtā tiek cienīta konkurence un spēks. Pienācis atbilstošs laika periods loģiski pamatot valdošo kārtību. Tādēļ Loģikas (L) darbs šeit ir uz rezultāti vērsts.

Šajā laika posmā svarīgi ir norobežoties no liekām Emocijām (E) uz rezultātu vērstām. Sabiedrībā ieviestā kārtība rada mierīgākus dzīvošanas apstākļus, tādēļ vētrainas emocijas cilvēku entuziasma celšanai nav nepieciešamas. Cilvēks vairāk sāk raudzīties uz sevi, pētot savu iekšējo pasauli, izsmalcinātāk reaģē uz apkārtējo pasauli. Rodas interese pētīt arī citu cilvēku emocijas. Šajā posmā savu jūtu paušanai veidojas citas izteiksmes normas.

Pozitīvās iezīmes: arī šis kvadras pārstāvjiem raksturīgs mērķtiecīgums, vēlme sasniegt iecerēto virzīties uz priekšu, neapstājoties pie šķēršļiem. Tiek cienīts augsts materiālais statuss un labklājības līmenis, kas ir neatlaidīga darba rezultāts. Cieņā ir cilvēka garaspēks, vīrišķība, izturība (gan fiziskajā, gan emocionālajā ziņā), kā arī darba mīlestība. Ceturtās kvadras tipiem raksturīga pozitīva dzīves uztvere un dzīvesprieks. Taču emocijām šajā kvadrā vairs nav tāda spilgtuma, kā iepriekšējās 2. un 3. kvadrās. Tās ir pieklusinātas, delikātākas un niansētākas.

Negatīvās iezīmes: ja tips negūs pietiekošu izglītību, jeb ja viņam nācies dzīvot psiholoģiski diskomfortablā vidē (ģimenē), vai, dzīves apstākļu spiests, nav sasniedzis vajadzīgo stāvokli, sabiedrībā (pārāk ilgi dzīvojis vientulībā), viņš sludina savu demagoģiju, pārmērīgu humānismu, tas mainās ar naida uzplūdiem.

Ar spēka metodēm pret ļauno šī kvadra necīnās. Tāpat kā iepriekšējā kvadrā, rodas tieksme pārspīlēti koncentrēties mērķa sasniegšanai, kad nepamana vairs neko citu, kļūstot fanātisks darbaholiķis, vai hipernervozs un piekasīgs vecāks bērniem. Taču, šie kvadras pārstāvji, atšķirīgi no iepriekšējām kvadrām, bērnus spējīgi savaldīt slāpējot savas emocijas. Pats izjūt lielu iekšēju nemietu un nervozitāti. Ilgstoši nespējot, sevi pārvarēt, paliek kā bez valodas.

Sociālie uzdevumi

Pozitīvie: attīstīt literatūru, sportu, zinātni, stiprināt katra cilvēka garīgumu, radīt materiālos labumus, mobilizēt cilvēkus turpmākai attīstībai. Šie uzdevumi pārnāk no iepriekšējās 3.kvadras, taču kļūst mazāk aktuāli, jo 3.kvadra daudzus no viņiem jau atrisinājusi.

Taču ceturtajā kvadrā rodas pilnīgi jauni uzdevumi: bagātināt pasauli ar dažādas nokrāsas emocijām, paplašinot emocionālo spektru mākslā. Ja agrāk modē bija „traģēdijas” un „komēdijas” – divi galēji pretēji emocionāli nokaitēti žanri, kas raksturīgi uz rezultātu vērstai E, tad šajā periodā attīstās tie žanri, kuri atrodas pa vidu abiem iepriekšējiem. Šajā periodā emocijas tiek kontrolētas. Rodas zinātniskās bāzes, attīstās tirgus konkurence, veidojas dvēseles un ķermeņa kults.

Negatīvās: cīņa ar pārdabisku, sakāpinātu emociju un kaisles izrādīšanu. Arī šīs kvadras pārstāvji cīnās ar neizlēmīgiem, tādiem, kuriem nav dzīves mērķa, kuri nespēj pārvarēt savus trūkumus un vājības, tikai šinī kvadrā tas notiek daudz saudzīgākā formā.

Progress veicina nākamo attīstības fāzi – patērētāju sabiedrības izveidošanos, kuru veiks nākamā piektā kvadra.