Darbības stimuli, motivācija darbam03.04.2024

Rediģēts 10.12. 2025.g.

Lai dzīve būtu izdevusies un iegūtu jēgu, katram cilvēkam ir jāiegūst izglītība. Kurā virzienā doties, kādai jomai pievērsties? Bieži vien jaunietis vidusskolas vecumā un ne tikai to īsti neapzinās.

Socionikā it jēdziens-motivators darbībai (profesijas iegūšanai) jeb sociotipu darbības stimulējošās grupas. Ikviena sociotipa vēlmi darboties un gūt izglītību ietekmē sociotipa atšķirīgas prioritātes. Dažs cilvēks dzīvē vēlas kļūt bagāts un nodrošināt sev labklājību, dažs vēlas sabiedrībā iegūt cienījamas un prestižas profesijas statusu, dažs apmierināt savas personīgās intereses, un vēl cits ar savu darbību vēlas kļūt unikāls. Cilvēkam pat neapzinoties, šīs vēlmes ir katram sociotipam iedzimtas. Pēc socionikas principiem ir izdalītas četras grupas, iedalījumu kurās nosaka rakstura iezīmju pāri – intraversija-ekstraversija, un sensorika-intuīcija.

Pirms sākam apskatīt katru grupu atsevišķi, nepieciešams piemetināt, ka ikvienas grupas sociotipa izvēli var ietekmēt tā psihosofiskais tips.

  1. grupa Orientācija uz statusu, prestižu – “Karaļi”. E – S F

 “Karaļi”orientēti uz ietekmes palielināšanu, sevis atzīšanu.  Šajā grupā ietilpst ekstravertie sensorie sociotipi: Igo, Žukovs, Napoleons, Štirlics. Viņu darbošanās ir operatīva, lēmumu pieņemšana tūlītēja. “Karaļi” vēlas baudīt sabiedrības uzmanību un cieņas izrādīšanu pret viņiem. Viņu vēlēšanās ir celties pa karjeras kāpnēm, tādejādi sajūtot sava nozīmīguma celšanos. Ja iestādē nav iespējama vertikāla karjeras izaugsme, tad “Karaļi” meklē darba vietas citās iestādēs.

  1. grupa Orientācija uz unikalitāti – “Bruņinieki”. E – T I 

“Bruņinieki”  orientēti uz kaut ko, neparastu, nebijušu uz jaunumiem, neierastu pētījumu realizāciju. Šajā grupā ietilpst ekstravertie intuitīvie sociotipi: Donkihots, Hamlets, Džeks, Hakslijs. Viņu darbošanās un lēmumu pieņemšana notiek ilgtermiņā. “Bruņinieki” nevēlas, lai viņus ierobežo laika rāmjos, meklē brīvu darba grafiku. Vēlas, lai viņu inovatīvie projekti būtu cienīgi atmaksāti. Šai grupai ir ļoti svarīgi sākotnēji izvēlēties pareizo profesiju. Viņi labi jūtas tur, kur notiek progress. Dodiet viņiem jaunāko tehniku darbam, viņi paši sevi stimulēs, veicot arvien jaunus un jaunus atklājumus. Dodiet viņiem iespēju paaugstināt kvalifikāciju. Paši parasti nepamet savu darbavietu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. grupa Orientācija apmierināt personīgās intereses – “Pāži”. I – T I 

“Pāži” orientēti uz to, kas viņiem nepieciešams konkrētajā brīdī vai nākotnē. Šajā grupā ietilpst intravertie intuitīvie sociotipi: Robespjērs, Jeseņins, Balzaks, Dostojevskis. Viņu darbošanās un lēmumu pieņemšana notiek ilgtermiņā. “Pāži” ir pārāk iecirtīgi, pat neticīgi, viņus nepieciešams pārliecināt, ka veicamais darbs vajadzīgs ne tikai kādai iestādei, bet arī viņiem pašiem. Dodiet iespēju viņiem paaugstināt kvalifikāciju, vai iegūt papildus izglītību. “Pāži” ir mūžīgie skolnieki, viņiem patiesu baudu rada iespēja dziļi izpētīt sev interesējošos jautājumus, kā arī konsultēt citus šajos jautājumos, tādējādi stiprinot savu vērtību.

  1. grupa Orientācija uz labklājību -“Dāma”. I- S F

“Dāmas” orientēts uz ērtībām un komfortu, iekšējās spriedzes noņemšanu ģimenē. Šīs grupas pārstāvji ir intravertie sensorie: Dimā, Maksims, Draizers, Maksims. Viņu darbošanās ir operatīva, lēmumu pieņemšana tūlītēja. Viņu galvenie centieni dzīvē un gūt maksimālas ērtības ģimenei, baudīt dzīvi, sagādāt ērtus sadzīves apstākļus, rūpēties par saviem tuviniekiem, viņu veselību. Ne mazāk svarīgi ir gādāt, lai ģimene gūtu baudu no azaida galda. Arī darbavietā rūpējas, lai darbinieki justos komfortabli. 

Secinājums 
Socionika darbojas tikai profesionāļu rokās. Ja kāds saka, ka tas nav piemērots instruments darbā ar personālu, tad viņš nav guvis izpratni par šo priekšmetu, un neprot to pielietot. Svarīgi ir apgūt socionikas teoriju.
Var cilvēkam iedot vislabāko lāpstu, lai izraktu bedri, bet tas būs tikai metāla gabals viņa rokās, jo viņš nepratīs ar to strādāt.

Raksta pamatdoma bāzējas uz pētījumiem- https://www.socionics.ru/manager_pershina.htm