Darbības stimuli, motivācija darbam.03.04.2024

Katram cilvēkam ir jāiegūst izglītība, lai dzīve būtu izdevusies un iegūtu jēgu. Kurā virzienā doties, kādai jomai pievērsties? Bieži vien jaunietis vidusskolas vecumā un ne tikai to īsti neapzinās.

Socionikā ir tāds jēdziens – sociotipu darbības stimulējošās grupas jeb motivators darbībai (profesijas iegūšanai). Ikviena sociotipa vēlmi darboties un gūt izglītību ietekmē atšķirīgas prioritātes. Dažs cilvēks dzīvē vēlas kļūt bagāts un nodrošināt sev labklājību, dažs vēlas sabiedrībā iegūt cienījamas un prestižas profesijas statusu, dažs apmierināt savas personīgās intereses, un vēl cits ar savu darbību vēlas kļūt unikāls. Cilvēkam pat neapzinoties, šīs vēlmes ir katram sociotipam iedzimtas. Pēc socionikas principiem ir izdalītas četras grupas, kuras sadalījumu nosaka rakstura iezīmju pāri – intraversija-ekstraversija, un sensorika-intuīcija.

Pirms sāku apskatīt katru grupu atsevišķi, no savas pieredzes vēlos piemetināt, ka ikvienas grupas sociotipa izvēli var ietekmēt psihosofiskais tips.

  1. grupa Orientācija uz statusu, prestižu – “Karaļi”. E – S F

 “Karaļi” ir orientēti uz ietekmes palielināšanu, sevis atzīšanu.  Šajā grupā ietilpst ekstravertie sensorie sociotipi: Igo, Žukovs, Napoleons, Štirlics. Viņu darbošanās ir operatīva, lēmumu pieņemšana tūlītēja. “Karaļi” vēlas baudīt sabiedrības uzmanību un cieņas izrādīšanu pret viņiem. Viņu vēlēšanās ir pacelties pa karjeras kāpnēm, tādejādi sajūtot sava nozīmīguma celšanos. Ja iestādē nav iespējama vertikāla karjeras izaugsme, tad “Karaļi” meklē darba vietas citās iestādēs.

  1. grupa Orientācija uz unikalitāti – “Bruņinieki”. E – T I 

“Bruņinieki” ir, orientēti uz kaut ko, neparastu, nebijušu uz jaunumiem, vēl neierastu pētījumu realizāciju. Šajā grupā ietilpst ekstravertie intuitīvie sociotipi: Donkihots, Hamlets, Džeks, Hakslijs. Viņu darbošanās un lēmumu pieņemšana notiek ilgtermiņā. “Bruņinieki” nevēlas, lai viņus ierobežo laika rāmjos, gaida brīvu darba grafiku. Vēlās, lai viņu inovatīvie projekti būtu cienīgi atmaksāti. Šai grupai ir ļoti svarīgi sākotnēji izvēlēties pareizo profesiju. Viņi labi jutīsies tur, kur notiek progress. Dodiet viņiem jaunāko tehniku darbam – un viņi paši sevi stimulēs, veicot arvien jaunus un jaunus atklājumus. Dodiet viņiem iespēju paaugstināt kvalifikāciju.Paši parasti nepamet savu darbavietu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. grupa Orientācija apmierināt personīgās intereses – “Pāži”. I – T I 

“Pāži” ir, orientēti uz to, kas viņiem nepieciešams konkrētajā brīdī vai nākotnē. Šajā grupā ietilpst intravertie intuitīvie sociotipi: Robespjērs, Jeseņins, Balzaks, Dostojevskis. Viņu darbošanās un lēmumu pieņemšana notiek ilgtermiņā. “Pāži” ir pārāk iecirtīgi, pat neticīgi, svarīgi viņus pārliecināt, ka darbs, kas jāveic, vajadzīgs ne tikai firmai, bet arī viņiem pašiem. Dodiet iespēju viņiem paaugstināt kvalifikāciju vai iegūt papildus izglītību. “Pāži” ir mūžīgie skolnieki, viņiem patiesu baudu rada iespēja dziļi izpētīt sev interesējošos jautājumus, kā arī konsultēt citus šajos jautājumos, tādējādi stiprinot savu vērtību.

  1. grupa Orientācija uz labklājību -“Dāmas”. I- S F

“Dāmas” ir orientēts uz ērtībām un komfortu, iekšējās spriedzes noņemšanu ģimenē. Šīs grupas pārstāvji ir intravertie sensorie: Dimā, Maksims, Draizers, Maksims. Viņu darbošanās ir operatīva, lēmumu pieņemšana tūlītēja. Viņu galvenie centieni dzīvē un gūt maksimālas ērtības ģimenei, baudīt dzīvi, sagādāt ērtus sadzīves apstākļus, rūpēties par saviem tuviniekiem, viņu veselību. Ne mazāk svarīgi ir gādāt, lai ģimene gūtu baudu no azaida galda. Arī darbavietā rūpējas, lai darbinieki justos komfortabli. 

Secinājums 
Socionika darbojas tikai profesionāļu rokās. Ja kāds saka, ka tas nav piemērots instruments darbā ar personālu, tad viņš nav guvis izpratni par priekšmetu, un neprot to pielietot. Svarīgi ir apgūt socionikas teoriju.
Var cilvēkam iedot vislabāko lāpstu, lai izraktu bedri, bet tas būs tikai metāla gabals viņa rokās, jo viņš nepratīs ar to strādāt.

Raksta pamatdoma bāzējas uz pētījumiem- https://www.socionics.ru/manager_pershina.htm