Dimā – ISFP sensori ētiskais introverts17.07.2010

Rediģēts 10. martā 2024. g.  Šis ir atjaunināts Dimā raksturojums no grāmatas: “Atrodi sevi!”

Sociālais pseidonīms: “Komfortradis”

                     
prototipi: Aleksandrs Dimā – tēvs.                       Lučāno Pavaroti

Pirmais kanāls visspēcīgākais, programmas, pamatvērtību, mērķu sasniegšanas kanāls. Dimā tajā atrodas sajūtu sensorā S – detalizācijas, procesu stabilizēšanas, kvalitātes, komforta radīšanas funkcija. 
Psihes pirmais kanāls nosaka dzīves programmu, mērķus, iedzimtos talantus.

Dimā kā meistara (arhetips) dzīves vadmotīvs: Dzīvot pašiem un ļaut dzīvot citiem, paļauties uz veselo saprātu, novērtēt brīvību, baudīt dzīvi. Pateicoties Dimā, dzīvē tiek ienesta omulība, prieks, mūzika, māksla, jo dzīvi viņš vēlas izskaistināt un vidi padarīt mājīgu un baudāmu, kas ļauj cilvēkiem priecāties ar baudu.

Dimā ir estēts, kurš smalki izjūt lietu funkcionalitāti un praktiskumu. Savu apkārtni veido tādu, lai tajā spētu atpūsties. Viņš ir pārliecināts, ka labas pašsajūtas priekšnosacījums ir ērts telpas iekārtojums, siltums un mājīgums tajā, garšīgs ēdiens, miesai patīkama gultas veļa un mierīgs noskaņojums, laba mūzika, kas rada dvēseles mieru, jo viņam rūp labklājība. To viņš prot veiksmīgi radīt. Pievērš uzmanību sīkiem, pat maznozīmīgiem nieciņiem, kurus veiksmīgi kombinē.

Pēc sociālās lomas sabiedrībā Dimā atbilst pseidonīms “Komfortradis”. Brīnišķīgi izjūt krāsu harmoniju, objektu formas, to novietojumu telpā, veiksmīgi savieto priekšmetus, audumu, izjūt, kas iederas telpā, veidojot gaumīgu un estētisku kopskatu. Viņa jūtīgās maņas atšķir audumu faktūru, sajūt garšas un smaržas.

Viņam ir iedzimta gaumes izjūta, oriģināli veido savu garderobi, kurā dominē maigie pasteļu toņi. Dimā sieviete prasmīgi veic smalkus rokdarbus, izšuvumus, ar pērlītēm, veido dažādas kompozīcijas. Bieži viņu vidū ir augstās modes meistari. Spilgti restaurē kādreiz baudītās sajūtas, ilgi viņa atmiņā nosēžas patīkamas smaržas, baudītie ēdieni, roku pieskārieni, telpas, apkārtnes kopskats.

“Komfortradis” uzskata, ka tīra miesa ir svarīga baudas sastāvdaļa, viņš perfekti izjūt cita cilvēka ķermeni. Līdz niansēm izjūt savas un otra cilvēka miesiskās vajadzības, saprot, ka salst, vai ir par karstu, kāds apģērbs jānēsā attiecīgā gada laikā. Uzmetot skatienu otram, ātri pamana sagurumu, saslimšanu vai sliktu garastāvokli.

Dimā dievina iepirkšanās procesu. Iepērkoties viņa acīm nepaslīd garām dažādi sīkumi, kas var noderēt apģērba atsvaidzināšanai, interjera uzlabošanai, virtuvē produktu sagatavošanai un dekorēšanai. Priekšmetus viņš ņem rokās, tausta to faktūru, nosakot kvalitāti. Iepirkumus veic ātri pat spontāni, pievērš uzmanību produktu kvalitātei.

Dimā ir iedzimts saimnieciskums un gādība,  jo viņš ir sievišķīgais tips, kuram galvenokārt rūp sava ģimene. Dimā sieviete nebaidās veikt vīriešu darbus, bet Dimā vīrietis bieži gatavo ēst, auklē bērnus, nodarbojas ar produktu iegādi. Viņa mājās parasti ir iegādāti dažādi sadzīvei nepieciešamie priekšmeti, mehānismi, kuri atvieglo ikdienas darbus.

Dimā ir pasīvās atpūtas piekritējs, labprāt atpūšas dabā, šaurā draugu lokā. Kaut arī melanholiskā temperamenta iespaidā izskatās laisks, taču, tiklīdz uzsācis darboties, darbus padara kvalitatīvi un ātrā tempā. meistara talants redzams ikvienā viņa praktiskā darbībā. Savu tuvinieku labā spējīgs upurēties, dažkārt pārslogojot sevi, taču strikti prot iedalīt laiku darbam un atpūtai.

“Komfortradis”savas vēlmes cenšas apmierināt pats, ar privāta rakstura lūgumiem neapgrūtina citus. Komfortradis ir gardēdis. Labprāt uzņem viesus, prot radīt svinīgu noskaņojumu, pārdomāti servē galdu, izpušķojot ar dažādiem iepriecinošiem sīkumiņiem. Garšīgi gatavo, baudu viņam sniedz ēdiena gatavošanas process, ko paveic rotaļīgi. Pat ikdienas pusdienošanu prot pārvērst svētkos. Pedantiski izvērtē produktu kvalitāti, uzturā lieto tikai svaigas izejvielas.

Varas gūšana un tās priekšrocību izmantošana nav pirmās kvadras vērtība, kurai viņš piederīgs. Sabiedrībā ļoti reti sastopami gadījumi, kad Dimā ieņem augstus un vadošus amatus, jo viņam svarīgi baudīt labklājību. Viņš nav cilvēks, kurš prot aizstāvēt savas tiesības. Attiecībās ar stiprākiem piekāpjas.

Dimā darba spējas ietekmē saspīlētas attiecības kolektīvā. Viņa personīgās darīšanas bieži pārklājas ar darba pienākumiem, un otrādi. Viņš baidās no uzslavām, arī no kritikas, bet arī pats neprot novērtēt savus panākumus. Apjomīgus darbus, atbildību, saistības neuzņemas.

Otrais kanāls arī spēcīgs – radošais, instruments mērķu sasniegšanai.  Dimā tajā atrodas emociju ētika E -publiskā viedokļa paušanas, kolektīva gaisotnes sajušanas funkcija.
Psihes otrais kanāls nosaka veidu, kā cilvēks nodrošina mērķa īstenošanu.

Dimā uzskata, ka ikviens cilvēks ir dzimis, lai priecātos, baudītu dzīvi šodien un ik brīdi. Sabiedrībā ir draudzīgs, pozitīvi noskaņots, kaut arī samērā atturīgs. Pasauli uztver emocionāli. Optimists, kurš nevēlās naidu, orientēts savā draugu un tuvinieku lokā radīt pozitīvu noskaņojumu, izvairās no strīdiem un nepatīkamām situācijām.

sociālā kluba pārstāvis, viegli kontaktējas ar cilvēkiem, ir iejūtīgs, viņam piemīt augsts empātijas līmenis. Veido draudzīgas attiecības ar ikvienu, nav ļaunatminīgs, nešķiro cilvēkus. Jebkurā situācijā meklē kompromisu. Kaut arī viņam nav plašs draugu loks, taču viesmīlība ir viņa labākā īpašība. Situācijās, kad pret kādu jūt nepatiku, ieņem neitrālu pozīciju. Ar tiem, kurus nav ieskaitījis savā lokā, izvairās tikties. Saskarsmē ir uzmanīgs, pat pakalpīgs. Mazpazīstamā sabiedrībā atraisās lēni, vairāk klausās. Apdomā, ko runāt, izvairās tieši pateikt to, ko domā.

Pierastās kompānijās atraisās viegli, runā emocionāli, jūsmīgi, bieži ar humoru, sarunā iepinot aizraujošus sīkumiņus. Gadās, ka stāstot par sevi un citiem iepin pārspīlējumus, izskaistinājumus, piepušķojumus, jo vēlas cilvēkus uzjautrināt, uzmundrināt, uzlabot garastāvokli. Veiksmīgi piesaista cilvēkus, atrod kontaktu ar ikvienu, atraisot un atslābinot. Kompānijās mīl dziedāt, radot neformālu gaisotni.

Ārpus darba Dimā nemēdz pārrunāt darba jautājumus, izvairās runāt par politiku. Viņa mīļākās tēmas – sadzīviskās, savstarpējās attiecības, ģimene, bērni, mīlestība, viņu aizrauj sensacionāli notikumi sabiedrībā. Laulības dzīvē rūpējas, lai attiecībās neiestātos krīze, atsalums, jo labi sajūt tās tuvošanos. Traģiski pārdzīvo strīdus ģimenē. Domstarpību gadījumā cenšas partneri mierīgi pārliecināt, izlīdzinot radušās plaisas. Ja jūt, ka ir kādu aizvainojis, mēģina visu pārvērst jokā. Saskaņu panāk bez emocionālā spiediena izdarīšanas, nepaceļot balsi. Demokrāts, kurš pārdzīvojot stresa situācijas, gūst rūdījumu. Viņam nepaiet garām tuvinieku svinīgie brīži, neaizmirst tos apsveikt. Dāvanu meklēšana, to iesaiņošana viņam ir tīkams rituāls.

Trešais kanāls vājš – problēmu un šaubu izraisošais. Dimā tajā atrodas T laika intuīcija – vīzijas funkcija, vājas nākotnes notikumu prognozēšanas spējaspagātnes kļūdu kritika, gaidāmo draudu nojaušana.
Psihes trešais kanāls atspoguļo grūtības, kuras cilvēks saviem spēkiem pārvarēt nespēj.

Dimā pietrūkst izdomu daudzveidība un fantāzijas, tāpēc visbiežāk viņš ir citu ideju kopētājs. Nespēj paredzēt, kā attīstīsies turpmākā situācija, kā ievirzīsies viņa liktenis. Paļaujoties uz savām prognozēm, zaudē laiku un palaiž garām kādu izdevību. Tas Dimā dažkārt traucē labi nopelnīt.

Komfortradis gaida ļoti konkrētus un tiešus veicamā darba norādījumus. Ja darāmais tiks izteikts neskaidrā, vispārīgā un netiešā veidā, Dimā darbu veikt nespēs.

 Kvalifikācijas uzlabošana un tās celšana nav viņa prioritāte. Jaunības gados Dimā sieviete sapņo, kā ātrāk nodibināt ģimeni, kurā viņa gūst stabilitāti. Labestīgā rakstura dēļ, iemīlas objektā, kuru iedomājas par vēlamo, bieži kļūdās.

Sevi pilnībā ziedo bērniem, kas ir tipiskākais tieši Dimā tipam. Novērots, ka pēc bērnu piedzimšanas viņa mēdz piemirst, ka ģimenē ir arī vīrs, par kuru jāturpina rūpēties. Īpatnējākais ir tas, ka šajā periodā viņa novārtā atstāj rūpes par savu ārējo izskatu, dažkārt pat staigājot nevīžīgi.

Nenoteiktības apstākļos un stresā mēdz būt histērisks un nezina, kā atrast pareizo veidu tā novēršanai. Stresa situācijās (strīdos) var skaļi plosīties, izteikt nepārdomātus vārdus, ko pēc tam nožēlo.

Kaut arī vārdos izsaka ticību rītdienu, bieži secina, ka viņa prognozes ir bijušas pārāk naivas. Dimā uzticas tam, kurš spējīgs dot sapratni par lietu jēgu pasaulē.

 4. Darbības loģika P – vāja lietišķā, saprātīga resursu sadales, profesionālo spēju novērtēšanas funkcija.

Ceturtais kanāls visvājākais – mobilizējošais, kompleksu, neveiksmju izraisošais. Dimā tajā atrodas darbības loģika P  lietišķā-vāja resursu sadales, profesionālo spēju novērtēšanas funkcija.
Psihes ceturtajā kanālā cilvēks pastāvīgi meklē aizstāvību. Dimā visbiežāk ir atslābinātā stāvoklī.

Maksimāli izmanto nekā nedarīšanas stāvokli. Nav pieskaitāms pie īpaši darbīgiem cilvēkiem, jebkurš gaidāmais pienākums viņu dara nervozu. Nedara neko lieku. Viņu var salīdzināt ar kaķi, kura miermīlīgā murrāšana pēkšņi pārvēršas uzbrukumā. Izdzeršu kafijas krūzīti, tad ķeršos pie darba. Bet labāk būtu, ja uzrastos kāds, kurš to padarītu manā vietā!

Apjomīgus darbus cenšas sadalīt etapos. Viņu no līdzsvara izsit gadījumi, ja procesa laikā tiek kontrolēts viņa darbs, vai viņam liek atskaitīties par vēl nepabeigtu darbu, vai nosaka pabeigšanas termiņu. Meklē tādu darbu, kad iespējams strādāt brīvi, nepiespiesti. Ja darba vieta neatbilst viņa prasībām, vispirms to sakārto, tikai tad uzsāk darbu.

Dimā vienmēr spējīgs savos plānos ievest korekcijas. Vislabāk veicas tie darbi, kas pēkšņi ienākuši prātā. Viņa uztverē darba laiks beidzas tad, kad darbs izdarīts. Nesaspringst, ja kaut kas jāatstāj nākošai dienai. Darba laikā pats spējīgs paņemt brīvsoli. Produktīvi darbojas gadījumos, kad skaidri redzams mērķis.

Necieš pārstrādāt citu darbus. Dimā pietrūkst ekonomiskās domāšanas. Ar grūtībām kontrolē savu finansiālo stāvokli. Kaut arī rīkojas ekonomiski, izrādās, ka līdzekļi pārtērēti, jo bieži izšķērdīgi iegādājas preces, produktus. Ar vieglu roku tos var izmest. Dimā pietrūkst objektīvā materiālās pasaules vērtējuma.

Dažkārt izvir partnerim pārāk kategoriskas un nereālas prasības, neapspriežot partnera materiālās vēlmes un iespējas. Dimā dzīvo „šeit un tagad”, norobežojoties no rītdienas. Viņam blakus nepieciešams duālais Donkihots vai aktivators Robespjērs, kuri atgādina par rītdienu un neuzbāzīgi dod ieteikumus, kā rīkoties labāk. Tikai tad Dimā jutīsies drošs un aizsargāts. Trešās labākās attiecības Dimā ir ar mirāžas partneri – Žukovu.

Dimā ārejās pazīmes.

Dimā ķermeņa aprises veidojas noapaļotas. Augums neizceļas ar staltumu, pleci noapaļoti. Stobra kauli īsi, dažreiz kājas, attiecībā pret ķermeni, ir īsākas par augšdaļu. Pirksti visbiežāk īsi, plaukstas daļa plata. Kaulus apņem muskuļu, gadiem ritot, arī tauku slānis. Kad Dimā sāk pieņemties svarā, pazūd vidukļa iežmauga un krūšu daļa ar vēdera daļu saplūst kopā. Svars izlīdzinās nevienmērīgi – veidojas plati pleci, plata gūžu daļa un pilnīgs vēders. 

Retumis sastopami arī vidējas miesas būves Dimā, bet ļoti reti kārni. Gaita mēdz būt dejojoša vai gāzelējoša kā pīlei, taču viņš stabili turas uz zemes. Dimā sejas forma bieži ir apaļa vai bumbierveidīga, samērā simetriski veidota, tajā nemēdz būt izvirzīti vaigu kauli. Kad Dimā kaut ko nopietnu stāsta, uzacu daļa mēdz uzrauties uz augšu. Acis nav īpaši dzīvas, bet dzirkstošas. Sejā staro labsirdība, omulība, mīlīgums, pretimnākšana. Runājot mēdz seju viegli sašķiebt. Kad sarunas laikā kaut ko aizrautīgi stāsta, vērojams, ka viņš ar muti bieži it kā tver gaisu, runājot kustās sejas muskuļi, uzacu daļa viegli paceļas uz augšu. Mīmika neiestrēgst vienā stāvoklī. Runājot viegli, žestikulē ar rokām, it kā izklīdinot gaisu. Taču žestiem nav liels atvēziens. Gadījumos, ja vēlas ieturēt psiholoģisko distanci, sejā var parādīties sastingums, stingrība. 

Dimā apģērbs ir gaumīgs, krāsas saskaņotas, priekšroku dodot pasteļtoņiem. Ar lieku greznību sabiedrībā neizceļas. Apģērbs, apavi tiek rūpīgi kopti, viņš vienmēr izskatās svaigi kopts. Dimā iecienītākie ir mīkstas faktūras audumi, samts, zīds, pirms iegādāties, viņš obligāti visu patausta, pieskaras un paglauda ar plaukstu.

Dimā sieviete
Sabiedrībā pamanāma ar savu rūpīgi un regulāri kopto ārieni, ar eleganto ģērbšanās stilu, neuzkrītošās krāsās saskaņotām tērpa un tā papildinošām detaļām (lakatiņi, šallītes, neiztrūkstošs ir ziedu motīvs gan tērpa rakstā, gan
kā aksesuārs). Dimā svarīgs ir ērtums apģērbā, iejušanās tajā, viņa zīmoliem neseko. 

Dimā sievietes gaitā manāms laiskums, piesardzība, neuzkrītoši žesti, pieklusināta balss. Redzams, ka regulāri piedomā par matiem, tie ir regulāri kopti. Vienmēr no viņas jūtams maigs kosmētikas aromāts un miesas svaigums. Sejā manāma labestība, viegls, pretimnākošs smaids. Izvēlas elegantus apavus ap augstu papēdi. 

 

 

 

Dimā vīrietis.
Dimā parasti ir smaidīgs, sejā jūtama pretimnākšana. Tā vien liekas, ka šim labi koptam, bieži samērā spēcīgu miesas būvi vīrietim, atrašanās blakus radīs mieru un patīkamu gaisotni. 

 

 

 

Viņa garderobē vienmēr atradīsies ne tikai ērtas, bet arī skaistas lietas, jo viņš ģērbjas gaumīgi, seko ārienei, savlaicīgi griež matus, skuj bārdu. Ir aizrautīgs stāstnieks arī jokotājs, dažkārt ir kompānijas centrālā persona. 

 

 

 

 

Piebilde:

Katra socioniskā tipa apraksts nav jāuztver kā dogma. Kaut arī sociotips dzīves laikā nemanās, taču apskatīt tikai klaju sociotipa aprakstu, nesasaistot ar psihosofisko aprakstu, būtu neobjektīvi. Katram socioniskajam tipam ir 24 psihosofiskie apakštipi. Tā ietekmē krasi var mainīties sociotipa ķermeņa apjoms, ģērbšanās tendences, ēšanas ieradumi, vēlme pēc mantiskuma, tikumi, drosme uzstāties sabiedrībā. Psihosofiskais tips norāda uz cilvēka enerģijas krājumiem, enerģijas atgūšanas veidu, viņa garīgumu, emocionālo noturību, fizisko spēku, un spēju veikt loģiskos pamatojums. Atšķirīgākais ir tas, ka ikviens sociotips var būt dominējošs, ja viņam ir spēcīgi attīstīta psihosofiskā griba W.

Raksturojums ievietots no V.L. Miķelsones 2023. gada elektroniskās grāmatas: “Atrodi sevi!” To vari iegādāties J.Rozes e-grāmatas, cena 15 Eiro. https://www.janisroze.lv/lv/jra-e-gramatas/citas-e-gramatas/atrodi-sevi-e-gramata.html