Igo – ESFJ ētiski sensorais ekstraverts17.07.2010

Rediģēts 10. martā 2024. g.  Ievietots atjaunināts Igo raksturojums no grāmatas: “Atrodi sevi!”

Sociālais pseidonīms: “Iedvesmotājs”


Atbilstošais ESFJ prototips: Antuāns de Sent-Ekziperī

Autores piebilde par rakstnieku Viktoru Igo.
Lasītājam būs pārsteigums, kāpēc šeit ievietots cits prototips.
Pētot Onorē de Balzaka biogrāfiju, guvu pārliecību, ka Viktors Igo nav pieskaitāms pie pirmās kvadras sensorā tipa, bet gan pie 2. kvadras intuitīvi ētiskā ekstraverta. Lasot Igo grāmatas, pilnīgi var rast pārliecību, ka viņš ir intuitīvais tips. 
Izpētes darbs par Balzaku ir aizstāvēts Kijevas Starptautiskā socionikas institūtā, un apraksts ievietots sadaļā “Iepazīsim ģēnijus!” Tāpēc es uzdrošinos kā ESFJ prototipu ievietot Antuanu de Sant Ekseperī, kurš pilnīgi atbilst šis tipam. Viņa piederību pirmajai-bērnu kvadrai apliecina pasaulē populāra grāmata: “Mazais princis”.

 Pirmais kanāls visspēcīgākais, programmas, pamatvērtību, mērķu, kanāls. Igo tajā atrodas emociju  ētika publiskā viedokļa paušanas funkcija, kolektīva gaisotnes sajušana funkcija.
Psihes pirmais kanāls nosaka dzīves programmu, mērķus, iedzimtos talantus.

Igo, pēc arhetipa – pārrauga vadmotīvs: Dzīvot nozīmē ievērot likumus, nodrošinot stabilitāti savā apkārtnē, rūpēties par sabiedrības saliedētību, izglītības un kultūras līmeņa attīstību un sociālo aizsardzību. Visur iejūtas un uzvedas kā savējais, viegli adaptējas sabiedrībā, ir sabiedriskās un kultūras dzīves veicinātājs, stimulētājs. 

Igo pasauli uztver emocionāli, viņa dzīves jēga ir attiecības ar cilvēkiem, bez tām dzīve viņam nav iedomājama. Katrā situācijā atrod kaut ko labu, aizraujot un iedvesmojot citus. Kolektīvā jūt gaisotni sev piemītošās empātijas dēļ, noņem spriedzi, uzlādē klātesošos, uzlabo garastāvokli. Attiecības starp cilvēkiem mērķtiecīgi nesaasina, izjūt gaisotni ap sevi un citiem, pamana katra cilvēka iekļaušanos sabiedrībā. Viņš sabiedrībā veic “Iedvesmotāja” lomu. Taču dažkārt pārmērīgi aizraujas ar sava emocionāli uzlādēto garstāvokli, nejūtot, ka pārsniedzis normu.  

Igo nešķiro cilvēkus pēc hierarhijas, viņa uztvere ir demokrātiska visi cilvēki vienlīdz labi, neviens nav īpaši izdalāms vai pazemojams viņa īpatnību dēļ. Tikai tad Igo jutīsies laimīgs, ja smelsies pozitīvas emocijas, savā apkārtnē izbaudīs attiecību stabilitāti. Draugu lokā iecienītākās Igo sarunu tēmas – kultūra, māksla, grāmatas, teātris, ēdieni, to receptes, mode, apģērbi, dzīvnieki, ģimene, bērni.

 Viņš pārāk uzticas cilvēkiem, ir komunikabls optimists, dzīvespriecīgs, koncentrējas tikai uz pozitīvo, lietpratīgi un droši veido kontaktus, labi jūt, kad ar savu klātbūtni nevajag uzbāzties.

 Viņam vienmēr ir ļoti daudz paziņu, bet īsti draugi tikai daži. Visur, kur parādās Iedvesmotājs, mainās cilvēku garastāvoklis, veidojas neformāla, atbrīvota gaisotne, kam seko līksmība, smiekli, joki. Kā pozitīvists, izvairās no drūmu cilvēku sabiedrības, no tādiem, kuri neprot jokot, kuri žēlojas, kritizē citus, lādot likteni, valdību. Tādējādi viņš apzināti bremzē stresa situācijas.

Pozitīvās emocijas Igo gūst dažādos kultūras pasākumos, koncertos, teātra apmeklējumos, dzeju vakaros, aizraujošās lekcijās. Viņam nav vienaldzīga daba, meklē skaistas vietas, tīksminās par dārziem, ziediem un dzīvnieciņiem.

Igo runa ir izteiksmīga, tā satur daudz izsaukuma teikumu, spilgtu apzīmējumu, arī mīļvārdu. Tajā nepārprotami saklausāma apbrīna, prieks, sajūsma, pārsteigums, arī izbīlis un sašutums, kas liecina par viņa tā brīža emocionālais noskaņojums. Emociju spilgtums parādās arī viņa rakstu darbos, par ko liecina izsaukuma zīmes. Katrai emocionālai izpausmei Igo piešķir skanējumu, pat ja viņš raud, to dara emocionāli, skaļi.

 Neviens cits tips tik ātri nespēj mainīt emociju gammu, no raudāšanas uz smiekliem, un otrādi, kā Igo. Jūt, kad iederas raudāšana un kādu mērķi sasniegs, to darīdams. Mēdz jokot, ka Igo mēle esot bez kauliem. Igo sarunā mēdz lietot pamazināmos vārdus. Viņam piemīt visaugstākā balss toņu amplitūda, viņa balss tembrs ir oriģināls, grūti atdarināms. Aktiera profesijā viņš atveido plašu intonāciju spektru. Labi izdodas spēlēt spēcīgas raksturlomas, kad jāatveido emocionāls varonis ar straujām garastāvokļa maiņām. Viņa balss īpatnības, intonāciju plašums, emocionālais piesātinājums, pacēlums, dzīvesprieks un enerģija, bieži tiek izmantots reklāmas klipu veidošanā. Labi jūt, kāds balss tonis, žesti vai mīmika konkrētā momentā pielietojami.

Savā runā veiksmīgi spēj imitēt dažādu dzīvnieku un putnu balsis, arī dabā dzirdamās skaņas. Igo ir dzimis aktieris. Viņu vidū sastopami īpaši talantīgi aktieri, kuri sevi pilnīgi ziedo šai profesijai. Lomās, kurās nepieciešama dziļa iegrimšana tēlā, viņš sevi dedzina, ikdienas dzīvē sajūtot pilnīgu spēka izsīkumu. Netiešā veidā viņš atspoguļotā tēla būtību pārnes uz savu reālo dzīvi, gandrīz saaugot ar to, nespēj no tās norobežoties.

Igo mīlestībai nav saprāta diktētas robežas. Viņš nekautrējas izrādīt savas jūtas, neslēpj, kad ir laimīgs, mīlestības pārņemts, kad izbrīnījies, sajūsmināts, sabijies, vai dusmīgs. Var spēcīgi uzliesmot, taču ilgi aizvainojumu sevī netur, bieži ir iniciators attiecību izlīdzināšanā, sarunas uzsāk pirmais. Igo nemīl atklāt savu attieksmi pret citiem, no tādām sarunām izvairās. Ja kāds viņam to pieprasīs, to Igo var uztvers kā uzbrukumu viņa iekšējai pasaulei.

Otrais kanāls arī spēcīgs – radošais, instruments mērķu sasniegšanai, Igo tajā atrodas sajūtu sensorā S  detalizācijas, procesu stabilizācijas funkcija, komforta, kvalitātes radīšanas funkcija. 
Psihes otrais kanāls nosaka veidu, kā cilvēks nodrošina mērķa īstenošanu.

Igo ir spēcīgi attīstītas maņas, tāpēc viņš spēj detalizēti raksturot un konkretizēt garšas, smaržas nianses dažādās pakāpēs. Viņš izmēģina jaunas kulinārijas ēdienu gatavošanas receptes. Igo pastāvīgi rūpējas par veselību, izvēlas veselīgus ēdienus. Viņam nepieciešama sajūtu daudzveidība, un to maiņa. Izjūt nepieciešamību pēc pilnvērtīgas un regulāras seksuālās dzīves.

Labi izjūt pieskārienu, viņa tauste nekļūdīgi atšķir faktūras, audumus, lietu virsmas; atpazīst iekšējo orgānu radītās sajūtas un novirzes to darbībā. Pārzina ķermeņa stāvokļus un to maiņas nepieciešamību.

Bieži Igo ir augstās modes veidotājs. Ģērbjas ar gaumi, līdz niansēm saskaņojot apģērba detaļas, izvēloties kvalitatīvus, ekskluzīvus apģērbus un apavus. Igo akli neseko pēdējām modes tendencēm, bet izvēlas tērpus, kuri viņam piestāv. Vērtē citu cilvēku ārējo izskatu, bet izvairās aizrādīt. Viņa netiešs mājiens par cilvēka gaumi izpaužas attieksmē, uzdāvinot viņam kaut ko skaistu no savas garderobes vai speciāli nopērkot.

Igo ir dzimis estēts, kurš skaistumu saskata visur. Gaumīgi iekārto savu mājokli, uzturot tajā regulāru kārtību, gādā par komfortu. Nežēlo naudu ērtību radīšanai, neekonomē uz to rēķina. Sajūsminās par skaistām lietām, kā pirmās bērnu kvadras pārstāvis izvēlas „spīdīgāko”, kas bieži arī ir dārgākais. Kā sociālā kluba pārstāvim, Igo labi veicas roku darbi, tie nekad nav jāpārstrādā. Bieži savu nišu atrod arī šajā jomā. Igo sieviete jūt patiku un gandarījumu, darbojoties skaistumkopšanā, kulinārijā, dizainā, kompozīciju veidošanā. Apkārtējai videi ap viņu jābūt gaumīgai un perfektai.

Igo ir veiksmīgs preču vairumtirgotājs, viņa emocionalitāte iedarbojas uz pircēju. Samērā skeptiski izvērtē preces kvalitāti, bieži atrod iemeslu kritizēt pirkumu, tādā veidā panākot cenu atlaides. Taču, ja nopirktā prece nav kvalitatīva, nekautrējas to atgriezt. Igo prot atrast iespēju pārdot savu darbu par augstu cenu. Iemanās kāpt pa karjeras kāpnēm, parasti izvēlas prestižas, labi apmaksātas profesijas, kurās iespējama karjeras izaugsme, ir novērtētas un atzītas sabiedrībājo viņam ir svarīgs statuss.

Igo ir neaizstājams svētku un saviesīgu pasākumu organizators, kolektīvā uzņem rūpes par to. Arī viņa mājās bieži tiek aicināti viesi. Kā sievišķais tips mīl rīkot saviesīgus pasākumos. Īpaši svinīgu pasākumu gadījumos, jau iepriekš pārdomā katru sīkumu, sākot ar pārsteiguma dāvaniņām katram viesim līdz pat galda runām. Neatņemama sastāvdaļa ir skaisti noservēts un izrotāts galds. Neaizmirst apsveikt tuviniekus, vienmēr iedala laiku, lai iegādātā dāvana būtu īpaša. Tā noteikti būs rūpīgi un skaisti noformēta, katram atrod piemērotus apsveikuma vārdus.

Igo ir sociotips, kuram ļoti svarīga sava ģimene. Piederīgs „vecāka” arhetipam jau no mazotnes, savās rotaļās iejūtas māmiņas vai tēva lomā. Šo misiju viņš nes sevī visu mūžu.

Trešais kanāls vājš, normatīvais, problēmu un šaubu izraisošaisvāja kanāls. Igo tajā atrodas  darbības loģika P -lietišķā – biznesa loģika, vāja saprātīgu resursu sadales, profesionālo spēju novērtēšanas funkcija.
Psihes trešais kanāls atspoguļo grūtības, kuras cilvēks saviem spēkiem pārvarēt nespēj.

Igo rada uzņēmīga darboņa iespaidu, sevi pozicionē kā darījumu cilvēku. Taču nav starp tiem, kuri sasniedz augstas biznesa virsotnes. Ne mazāk svarīgu lomu spēlē materiālais faktors.

Igo ar grūtībām ierauga faktu kopsakarības likumos, savu viedokli sarežģītu situāciju gadījumos nespēj pamatot, bieži samezglojas savos spriedumos. Sarežģītās teorijās, terminoloģijā, aprēķinos neiedziļinās. Analītiska rakstura darbus veic ar grūtībām. Pietrūkst pacietības trūkstošo informāciju iegūt saviem spēkiem. Igo nevar lepoties ar ekonomiskumu, neizprot, cik ilgam laikam pietiks līdzekļu. Viņiem trūkst loģiskās domāšanas lokanības, loģiskos skaidrojumus Igo uzņem vairāk estētiski nekā saprāta robežās.

Bieži pirkumus izdara spontāni – ieraudzīja, iepatikās, nopirka. Dažkārt pirmajā acumirkli nopirktais ātri apnīk. Ar grūtībām dod precīzus norādījumus un komandas. Tehniskajos rakstura darbos ir virspusējs, nenovērtē visas ar procesu saistītās nianses, kuras faktiski pats neizprot.

Viņam nepieciešams saprotams informācijas skaidrojums, lai tiktu sniegts pamatojums. Informāciju viņš piesavina burtiski, bieži citē citu spriedumus. Kā sabiedrības pārraugam viņam svarīgi, lai sabiedrībā būtu noteiktas uzvedības normas, arī pats tās ievēro. Var kaunināt cilvēkus, kuru uzvedība sabiedrībā ir piedauzīga.

Igo viedoklis ir ietekmējams, tāpēc viņš nav piemērots amatam, kurā nepieciešams neatkarīgs un objektīvs spriedums. Bieži netic savas ietekmes spēkam. Sastapies ar pretargumentiem, viegli spējīgs mainīt savus uzskatus un piekrist pretējam viedoklim. Neobjektīvas situācijas vērtējuma rezultātā var tiek apmānīts, piekrāpts vai maldināts.

Ceturtais kanāls visvājākais – kompleksu, neveiksmju kanāls. Igo tajā atrodas laika  intuīcija T  – vīzijas funkcija, vājas nākotnes notikumu un draudu nojaušanas prognozespagātnes kļūdu kritika.
Psihes ceturtajā kanālā cilvēks pastāvīgi meklē aizstāvību.

Igo dzīve rit vienā steigā, viņam nekad nepietiek laika, jo nespēj to sadalīt un plānot lietderīgi. Viņa ikdienas grafiks parasti ir ar darbiem un pienākumiem pārpildīts, no viena darba ķeras klāt nākamajam. Dažkārt nepaveikto pārbīda uz vēlāku laiku, uzkrājot nepadarīto darbu kalnus. Pat ejot uz tikšanos, var partnerim palūgt kaut ko „pa ceļam” izdarīt.

Ar grūtībām iekļaujas noteiktos laika rāmjos. Bieži Igo rīcībā novērojamas galējības: var uz pasākumu ierasties ar krietnu laika rezervi, vai arī krietni to kavējot. Viņš nespēj gaidīt, stāvēt rindās, to uztver kā spīdzināšanu. Maksimāli izvairās izmantot pakalpojumus, kurus nevar saņemt tūlīt.

Dzīvo šodienai, nespēj iedomāties, kā var savas vēlmes pārcelt uz tālāku nenoteiktu laiku. Igo vāji aptver radušās loģiskā situācijas kopainu. Gadās, ka, pievērš uzmanību sīkām detaļām, neierauga būtiskāko.

Nespējot modelēt nākotni, grūti pārvar krīzes periodus. Igo ne vienmēr ir sagatavots apstākļu un situācijas maiņai, viņam pietrūkst dzīves viengabalainības. Lai arī ārēji Igo rada ieskatu par cilvēku bez problēmām, viņam bieži vien ir nesakārtota privātā dzīve. Viņš visu laiku tiecas pēc kaut kā jauna, ar ko būtu iespējams izpušķot savu ikdienu, bet reizēm pats neizprot, ko tas viņam dos.

Igo ārējās pazīmes

Lielākai daļai Igo augums ir kalsns, bet mēdz būt arī pavisam apaļīgs (to ietekmē psihosofiskais tips). Stāja braša, pleci taisni, kājas un rokas garas, šaura plauksta. Pilnīgas miesas būves Igo pleci ir vairāk noapaļoti, kājas, attiecībā pret vidukli, īsākas, plauksta plata, sievietēm mēdz būt plata krūšu daļa, svars izvietojas nevienmērīgi.

Rokasspiediens pietiekoši pārliecinošs. Igo vienmēr steidzas, gaita ir dzīvīga, enerģiska, dažiem it kā dejojoša, jo viņš piezemējas uz papēža, bet tas tiek strauji pārnests uz purngalu, kas rada jautra noskaņojuma iespaidu.

Igo runā emocionāli, mainot balss tembru no augstāka un zemāku un otrādi, to bieži pavada skaļi smiekli, dzīva žestikulācija pat no elkoņa līdz plecu locītavai. Daži Igo runā ļoti pieklusināti, pat bērnišķīgā tembrā.

Esot miera stāvoklī nespēj palikt bez kustībām – šūpo ķermeni, pārsveras no vienas kājas uz otru. Rodas iespaids, ka Igo pastāvīgi ir spriedzē, uzvilkts, nemierīgs.

Igo sejas panti ir smalki, proporcionāli, acis ļoti kustīgas, dzīvīgas pat šaudīgas, tajās redzama nemākslota kaisle, mīlestība, degsme, jautrība, arī labvēlība un pretimnākšana. Izdzirdot nepatīkamu vēsti, strauji mainās sejas izteiksme, noplok jautrība.

Galva apaļīga, vai nedaudz iegarena, dažiem ir izteikta zoda daļa. Igo neskopojas izdot līdzekļus elegantam un dārgam apģērbam, jo viņa labsajūtai ir svarīgs ārējais izskats. Mazāk seko modei. Lieto dārgas smaržas, dezodorantus, izmanto skaistumkopšanas procedūras.

Igo sieviete.

Igo sievietes elegantums un dabiskā uzvedība ļauj viņu vienmēr pamanīt sabiedrībā. Lielu vērību velta apģērbam, ģērbjas gaumīgi, rūpīgi pieskaņo rotas. Igo rotas lietām nav jābūt tikai no cēlmetāla, galvenais, lai harmonētu ar tērpu. Apģērbs sastāv no viena vai dažiem komponentiem, tas nav daudzslāņains. 

Viņas dzīvīgam raksturam piestāv tērpi spilgtās, sulīgās krāsās, dominē arī bērnišķīgie motīvi gan fasonā, gan apdrukās. Viņa vienmēr ir eleganta, netiecas pēc vismodernākā, bet pēc tā, kas vislabāk piestāv. Izjūt nepieciešamību bieži atjaunot garderobi. Igo ir viena no augstās modes diktētājām, tāpēc spēj dot ieteikumus un modelēt tērpus arī citiem. Ievēro tērpa atbilstību konkrētajam pasākumam. 

 

 

 

Modes labad Igo sieviete var paciest fiziskas neērtības, nēsāt elegantus, sevišķi augsta papēža apavus. Var pieņemt arī džinsa stilu, taču tas ir dekoratīvs, ar sprādzēm, pērlēm. Tādos gadījumos apavus izvēlas ar zemu papēdi, bet tie ir eleganti. Sastopamas Igo, kuras mīl īpaši krāšņi greznoties, pat pārspīlējot tērpa kopskatu, piemēram, dārgu brokāta vakarkleitu papildinot ar sudrablapsu.

Igo vīrietis

Viņa garderobe nedaudz atšķiras no sievietes, tā nav tik uzkrītoši ekskluzīva, taču gaumīga, apģērba krāsas saskaņotas. Gandrīz nekad Igo vīrieti nemanīsiet staigājam sanēsātās, noplukušās drēbēs, tās vienmēr būs akurātas, labas kvalitātes un pirmā svaiguma. 

 

 

 

 

 

Igo neatlaiž garus matus, piedomā par frizūru, regulāri tos kopj. Arī ūsas un bārdu viņš neatzīst. Īpašu vērību Igo tipa vīrietis piešķir apaviem, tie viņam krājas lielā skaitā. Ja nēsā sporta apavus, tie ir eleganti, estētiski, plānām zolēm. 

 

 

 

 

 

Piebilde:
Katra socioniskā tipa apraksts nav jāuztver kā dogma. Kaut arī sociotips dzīves laikā nemanās, taču apskatīt tikai klaju sociotipa aprakstu, nesasaistot ar psihosofisko aprakstu, būtu neobjektīvi. Katram socioniskajam tipam ir 24 psihosofiskie apakštipi. Tā ietekmē krasi var mainīties sociotipa ķermeņa apjoms, ģērbšanās tendences, ēšanas ieradumi, vēlme pēc mantiskuma, tikumi, drosme uzstāties sabiedrībā. 
Psihosofiskais tips norāda uz cilvēka enerģijas krājumiem, enerģijas atgūšanas veidu, viņa garīgumu, emocionālo noturību, fizisko spēku, un spēju veikt loģiskos pamatojums.
Atšķirīgākais ir tas, ka ikviens sociotips var būt dominējošs, ja viņam ir spēcīgi attīstīta psihosofiskā griba W.

Raksturojums ievietots no V.L. Miķelsones 2023. gada elektroniskās grāmatas: “Atrodi sevi!” To vari iegādāties J.Rozes e-grāmatas, cena 15 Eiro.  https://www.janisroze.lv/lv/jra-e-gramatas/citas-e-gramatas/atrodi-sevi-e-gramata.html