Sociālais eksperiments pie altāra!04.04.2015

Rediģēts 29.05.24.g.

Visticamāk, ka neviens cilvēks uz pasaules pirms precībām neplāno šķirties, arī zvērestā viens otram solās būt kopā priekos un bēdās, līdz nāve abus šķirs.

Retumis sastopami pāri, kuri veco tradīciju vadīti, slēdz aprēķina laulības. Iespējams, ka pasaulē ir daudz un dažādu citu iemeslu un motīvu, kāpēc divi cilvēki savieno savas dzīves.
Izrādās, ka mazajā Latvijā atrodas sauja cītīgi ārvalstu šovu špikotāju, lai ar šova palīdzību risinātu vientulības problēmu. Citur pasaulē tiek praktizēts un kultivēts tāds vājprāts kā divu vientulības māktu cilvēku mērķtiecīga sapārošana (ar aizsietām acīm). Arī Latvijā grupai producentu pietika uzdrīkstēšanās šo vājprātu ieviest Latvijā.

Citāts: Kanāls TV3 jauno raidījumu Precos ar svešinieku! dēvē par sociālo eksperimentu. Tā ietvaros trīs sievietes un trīs vīrieši, kuri nekad viens otru nav redzējušu, satiksies pie altāra un uzreiz arī apprecēsies. Pāri pēc kāzām sešas nedēļas dzīvos kopā kā īsts vīrs un sieva. Ja viņi iemīlēsies viens otrā, eksperiments būs noritējis veiksmīgi, ja nē – viņiem nāksies šķirties.

Vai vēl kaut ko šausmīgāku var izdomāt, lai sakropļotu sešiem jauniešiem dzīves? Pārsteigumu rada tas, ka šo procesu akceptē luterāņu baznīca, jo tradicionāli šādu rīcību sauc par netiklību un svētuma zaimošanu. Taču, ticiet vai nē, bet arī mācītājs tika iesaistīts atlasē. Kaut arī iesaistītajām personām bija zināmi noteikumi, tika pieļautas neveiksmes un risks.

Atliek pajautāt, vai šī projekta īstenotāji ir uzņēmušies līgumiskas saistības, atlīdzinot morālos un materiālos zaudējumus tiem, kuriem  laulības dzīves mēģinājums izrādīsies neveiksmīgā?

Neliels ieskats socionikā –  zinātnē, kas pievērsusies cilvēku savstarpējo attiecību analīzei. Tā cilvēkus raksturo,  izdalot virkni sociotipam atbilstošas iezīmes.  Konkrētā gadījumā būtiskākās ir sociotipa (cilvēka) ārējais izskats. Tas tiek izvērtēts ar sensorikas vai intuīcijas palīdzību. Pavisam socionika izdala 16 dažādus tipus, no kuriem 8 ir sensorie un 8 intuitīvie. Sensorie tipi pasauli un norises tajā redz ļoti konkrēti, tie ir piezemēti. Turpretī intuitīvie tipi pasauli un tās norises uztver aptuveni, nekonkrēti, ļaujot vaļu iztēlei.

Jau šova izsludināšanas brīdī jebkurš interesents ar socionikas zināšanām varēja droši prognozēt, kādi sociotipi tajās piedalīsies. Skaidrs, ka lielākā atsaucība būs no intuitīvajiem tipiem.

Kāpēc?

Intuitīvos tipus vilina un iedrošina noskatītie sižeti no romantiskām filmām, mūžīgais optimisms, vēlme adrenalīnu gūt no nejauši piespēlētām situācijām. Tieši intuitīvo tipu lielākais risks ir iekrist un kļūdīties savās ilūzijās. Mainīgos apstākļos intuitīvie tipi daudz vienkāršāk ievāc visu nepieciešamo informāciju. Kaut arī viens otru nepazīst, tie nebaidās riska iestūrēt laulības ostā. Taču laulība nav eksperiments, tā ir saistību un atbildības uzņemšanās par savu un otrās puses likteni, kam vajadzētu izrietēt no abpusējas mīlestības.

Pretējs intuitīvajam tipam ir sensorais tips. Lai sensorais tips strauji spētu pieņemt nepazīstamas un neparedzamas situācijas, viņam nepieciešams jau iepriekš izskaitļot visus riskus, neveiksmes un apdraudējumus. Sensorais uzņemas risku tikai tad, ja apkārtējā situācija ir pilnīgi prognozējama un paredzama. Tāpēc sensorais tips riskē daudz mazāk. Noklausoties iemeslu, kas pamudināja cilvēkus piedalīties šovā, gandrīz visi minēja šodienas ierobežotās iepazīšanās iespējas tiešā kontaktā.

Mūs pārsteidza šovam pieteikušos interesentu aktivitāte – 353 vīrieši un 483 sievietes. Tādējādi varam gūt apstiprinājumu, ka neprecētiem cilvēkiem zudušas iespējas dabīgā ceļā un reālos apstākļos iepazīties, par ko jau mēs savulaik atspoguļojām rakstā: Deja kā intimitātes sastāvdaļa.

Interesanti būtu uzzināt, pēc kādiem kritērijiem notika pāru piemeklēšana? Skatītājam pat nav dota iespēja pārliecināties, kā tapuši ekspertu komisijas ieteikumi pāru veidošanā, kurus izdarīja mācītājs, seksoloģe–ginekoloģe, psihoterapeite un antropoloģe.

 Žaklīna Cinovska, kā pieredzējusi producente, drosmīgi atļāvās nokritizēt šādu šovu rīkošanu Latvijā, nodēvējot tādu rīcību necenzētā vārdā. Mēs, kā socionikas speciālisti, Žaklīnas viedoklim pievienojamies. 

Pēdējās dienās sabiedriskās vietnēs izlasījām Jāņa Jurkāna pārdomas par laulības dzīvi. Mums iepatikās daži fragmenti:
Neviens nepiedzimst par [laulības] krāpnieku. Par tādu kļūst, ja attiecības sāk gruzdēt.
Grūti nav apprecēties, grūti būt precētam. …vissvarīgākais ir patiesa tuvība ar sievieti, viņas orgasmi.
… Lauznis [t.i., primitīvs vīrietis] nesaprot, ka nevar būt labs sekss ar sievieti, ja tev nav labi ar viņu bez seksa […], sieviete un vīrietis ir kā dažādas ģitāras stīgas, jo skanam dažādi, bet tikai kopā, atsevišķi – nē.
… Lauva zoodārzā vai savannā mīlējas 7-8 reizes dienā, bruņurupucis to dara vienreiz divos gados (kamēr aizrāpo). Arī cilvēki ir dažādi un, nedod dievs, ja apprecas lauva ar bruņurupuci….!!!

 Jurkāna pārdomas apstiprina divas pamatpatiesības par cilvēku laulību:
1) nevar cilvēkiem piemeklēt partneri pēc tādām pašām metodēm, kādas valda lopkopībā (mātīte prasās pēc tēviņa, un tas tiek piemeklēts, mātīte tiek aplecināta).
2) mīlestībai nav matemātiskas formulas. Mīlestību nevar nopelnīt, jo tai jāiedegas abos partneros. Cerēt, ka partneri pieradīs un mīlestība kaut kad atmodīsies, lielākotiesu ir ilūzija.

Kā rīkoties, lai izvairītos no milzīgā riska, saliekot pārus kopā?

Lietderīgi ir izmantot socionikas metodi, kas ļauj prognozēt attiecību noturību un risku iespējas. Šai metodei ticamība ir tuvu 90%. Ja socionika būtu iekļauta pāru atlasē, reitings trīskāršotos, jo cilvēkiem apnicis klausīties negācijas. Par to vairākkārt jautājuši mūsu lasītāji. Arī šī šova analīzi mēs veicm pēc mūsu mājaslapas lasītāju un interesentu lūguma. 

Lai izteiktu savu vērtējumu pāru saderībā, mēs apskatījām pieejamos videomateriālus, noklausījāmies katra izteiktos iebildumus par partneri, pētījām tērpu iegādi, ēšanas paradumus, spriedelējumus par kopdzīvi u.tml.

Veiksmīga kopdzīve veidojas, ja pārī viens ir sensors, otrs intuīts, viens loģiskais, otrs ētiskais. Turklāt, papildinošam partnerim jābūt no vienas kvadras, dažos gadījumos saderīgais var būt arī no blakus kvadras. Par attiecību saderību izvērsti lasi mājaslapā: Saderība un nesaderība attiecībās.

 Zane_Hakslija.jpg     Uldis_Robespjers.jpg

Zane – pēc sociotipa Hakslija un Ulvis pēc sociotipa Robespjērs – abi intuīti, pēc ģimenes arhetipa abi Bērni. Starp Zani un Ulvi ir revīzijas attiecības, kas uzskatāmas par vissmagākām. Zanes un Ulvja atšķirības pasaules redzējumā jau jūtamas tagad. Katrs no viņiem ilgojas pēc sava saderīgā. Zanei tas ir Gabēns vai Štirlics, Ulvim – Igo vai Dimā. Attiecībām nav perspektīves. 

   Raimonds_Jesenins.JPG

Zaiga – pēc sociotipa Dostojevska un Raimonds – Jeseņins – abi intuīti, pēc ģimenes arhetipa Bērns un Briedis. Starp šiem tipiem veidojas šķietami vienādo attiecības, un viņi ir no pretējām kvadrām. Dostojevskai saderīgs ir Štirlics vai Gabēns un Jeseņinam – Žukova vai Maksima. Attiecībām nav perspektīves. 

   Ugis_Donkihots.jpg

Zanda – pēc sociotipa Robespjēre un Uģis, pēc sociotipa Donkihots, abi intuīti un pēc ģimenes arhetipa – 1. kvadras Bērni. Kā daudziem loģiskiem tipiem, viņiem ir grūti izveidot attiecības. Spoguļa attiecības, kurās viņi sasaistījuši dzīvi, ir derīgas kā kolēģiem, bet naivi cerēt uz saderīgu ģimenes dzīvi. Bija vērojams, ka viņi pat nespēj nodibināt miesisko tuvību. Abi ilgojas pēc ētiskiem sensoriem Igo un Dimā, kuri prot atvērt partneri dialogam un miesiskam kontaktam.

Kaut arī šovs vēl nav noslēdzies, lasītājs varēs salīdzināt socionikas prognozes ar ekspertu ieteikumiem. Jo nevienam no trim pāriem nav perspektīvu saderīgai un ilgstošai kopdzīvei.